Information til nye medlemmer

Info og huskeliste
Husk indendørssko og evt. løbesko.
Vi har sjippetov, som kan lånes, men har du dit eget, er det at foretrække.
Værdigenstande tages med ind i salen.

Boksehandsker kan lånes i klubben.
Vi har badefaciliteter og sauna samt omklædningsrum til både mænd og kvinder.
Vi har ikke nogle starthold, man kommer bare den dag, man vil starte.

Træn som en bokser
Som medlem i IK Sparta Aalborg vil din formkurve med garanti blive banket i top. Vi træner knaldhårdt, varieret og super effektivt.
Du behøver ikke at trække i handskerne, gå i ringen eller smadre løs på sandsække og boksebolde, hvis du ikke har lyst. Hos IK Sparta er vi fleksible og tilgodeser forskellige ønsker og behov.

Motionsboksning eller handskerne på?
Man skelner som hovedregel mellem motionsboksning og regulær boksning (sparring). For de fleste vil motionsboksning være den bedste træningsform.

Her bliver man kørt godt og grundigt igennem og får trænet hele kroppen. Det er også nemmere end at gå til regulær boksning. Men en del oplever efter en periode med motionsboksning, at appetitten vækkes, og at de får lyst til at lære mere om f.eks. slagteknik og fodarbejde og derfor opsøger sparring delen. Her må du lade din lyst og dit mål med træningen styre.

Motionsboksning
Karakteristika: Primært fysiske øvelser.
Mål: At opbygge den fysiske form via varieret grundtræning og komme i bokseform – bare uden at gå i ringen.
Sådan trænes der: Bred vifte af øvelser – typisk træning hvor kroppen (f.eks. mave, ryg, lænd, ben, skuldre, arme, bryst og nakke) bliver kørt igennem i
de mange øvelser, som typisk køres med 3 minutters varighed uden pauser.
Udstyr: Sjippetov, sandsæk og lette handsker.
Intensitet: Høj.

Klassisk boksning
Karakteristika: Fysiske øvelser og slagtræning.
Mål: At opbygge bokse grundformen til sparring og kamp samt træne teknik, f.eks. fodarbejde og slagtræning.
Sådan trænes der: Variation af øvelser for hele kroppen – typisk træning med flittig brug af sandsække og boksebolde. Decideret boksetræning med modstander (sparring). Øvrigt også slagtræning, teknik og fodarbejde, og der trænes kombinationer, hvor teknik og fysik kombineres.
Udstyr: Sjippetov, handsker, pletpuder, boksebolde, sække.
Intensitet: Høj.